Belangrijkste pijler van een vitale samenleving

Je komt ze in alle uithoeken van ons land tegen: in dorpen, in steden in buurten en wijken, op sportvelden, sporthallen, gymnastieklokalen, atletiekbanen of zwembaden: de sportvereniging!

Met 24.000 in aantal en met een verscheidenheid van meer dan 75 verschillende takken van sport, vormen zij gezamenlijk de sportieve infrastructuur van ons land. Vijf miljoen Nederlanders (30%) zijn lid van een sportvereniging.

In de bijlage licht ik toe dat de sportvereniging onmisbaar is binnen de nieuwe sportorganisatie van Nederland.
Met een eenmalige investering van 72 miljoen euro kan bij 6.000 sportverenigingen een sterke verenigingsorganisatie verwezenlijkt worden, met een optimale bezetting van de belangrijkste bestuursfuncties.
Door in de komende vijf jaar, gericht te investeren in de kwaliteit en professionaliteit van de sportverenigingen, kan er een groei van een half miljoen sporters per jaar, gerealiseerd worden.
Die groei is gelijk aan de ambitie waarover de Nederlandse Sportraad spreekt in haar advies: In 2030 voldoet 75% van de Nederlandse bevolking aan de beweegrichtlijnen; dat is nu nog 50%.
Dat betekent dat het aantal mensen dat beweegt of sport, de komende 8 jaar met 25% moet stijgen: Met 6.000 extra vitale sportverenigingen, kan die ambitie van een half miljoen nieuwe sporters, leden van een sportvereniging per jaar, in totaal 4 miljoen Nederlanders, gerealiseerd worden.