‘Het verenigingsleven bloeit als nooit tevoren: sporters, buurtbewoners, trainers, bestuurders en andere vrijwilligers leveren allemaal een gewaardeerde bijdrage. De maatschappelijke rol van de vereniging is direct terug te zien in een daling van lokale problemen op het gebied van ongelijkheid, eenzaamheid, sociale uitsluiting, overlast en criminaliteit. Dankzij de sportvereniging vinden mensen elkaar.’

Bovenstaand sfeerbeeld komt uit De Sport Toekomstverkenning (2017)  en is gemaakt door het projectteam van RIVM en SCP-medewerkers.

Den Haag, 21 juni 2030

De sportvereniging heeft in het afgelopen decennium – van 2020 tot 2030 – op het gebied van professionaliteit en organisatie, een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Terwijl in de eerste twee decennia van deze eeuw het aantal vitale sportverenigingen stagneerde op 25%, is dit aantal in tien jaar tijd verdubbeld: meer dan de helft van de sportverenigingen in Nederland hebben zich op lokaal niveau een positie verworven die niet meer is weg te denken.

Grootste winst is de versterkte verenigingsorganisatie en het waarmaken van de maatschappelijke functie.

Blogger Jan Raateland - Hulp voor de Verenigingen

mijn missie als blogger

Is het versterken van de organisatiekracht en maatschappelijke oriëntatie van sportverenigingen.

Ik wil met bestuurders van sportverenigingen, sportbeleidsmedewerkers en verenigingsondersteuners mijn kennis en ervaring delen over een succesvolle aanpak.

Uiteraard kan je mij benaderen voor het maken van een afspraak om een gesprek te voeren over die aanpak die leidt tot meer vitale sportverenigingen.

Contact opnemen