“We gooien veel te veel van het Nederlands cultuurgoed weg. Het huidige model van sportverenigingen bestaat al 120 jaar, en altijd op basis van vrijwilligers. Er wordt een perceptie de wereld in geholpen dat het niet goed gaat en dat sportverenigingen ouderwets zijn, maar dat is helemaal niet waar. Ik vertel dit verhaal al tien jaar.

In de georganiseerde sport gaat het niet alleen om beweging en gezondheid, het gaat juist om die vrijwillige vereniging, dat is het sociaal cultureel kapitaal van Nederland. Er zijn nog altijd meer dan een miljoen vrijwilligers actief in de sport. Dat model van de vereniging is bovendien heel goed in staat zich aan te passen.”