“Hoe gaat het met het voetballen van je zoontje?” vroeg ik vorige week aan een goede vriend van mij. “Ooh, daar is hij na twee maanden mee gestopt…”. Toen ik hem vroeg wat daar de reden van was legde hij mij uit dat hij niet zo te spreken was over de training en de begeleiding: “In die korte periode had hij al drie verschillende trainers gehad, die alle drie nauwelijks enige ervaring hadden met het begeleiden van een jonge groep voetballertjes.”
Plezier

De invloed die een goede en leuke trainer heeft op de sportbeleving van de jonge sporter is groot. Juist op jonge leeftijd is plezier en positieve aandacht van grote betekenis in de ontwikkeling van jonge sporters.

Eigen opleiding

Een goede jeugdtrainer is cruciaal voor een deskundig opgebouwde training en een prettige sfeer in de lesgroep waaraan hij of zij training geeft. Het is niet zonder reden dat bij veel sportverenigingen gekozen wordt voor het opleiden van eigen leden; leden, die op jonge leeftijd zelf al hebben ervaren hoe leuk het was op de les bij ‘die meester of die juf’. Goed voorbeeld doet meestal goed volgen.

Van hulpje tot assistent

Daarom begint het werven van een jeugdtrainer nog voordat er kandidaten voor een interne opleiding van assistenten worden benaderd. Net zoals het spotten van talentvolle sporters is het van belang om in een vroeg stadium meisjes en jongens te herkennen op de kwaliteiten die van een trainer worden verwacht. Bij onze turnvereniging doen wij dat door kinderen vanaf 8 jaar als hulpje in te zetten voor een groepje van nog wat jongere kinderen. Daarin kunnen zij de benodigde vaardigheden aanleren en tevens getoetst worden.

Het verschil maken

Een goede jeugdtrainer zorgt niet alleen voor een optimale motorische en mentale ontwikkeling van de jeugdige sporters, maar ook voor het blijven sporten van deze leden en daarnaast ook de werving van nieuwe leden. Positieve ervaringen bij ouders met zo’n trainer, praten zich snel rond op het digitale schoolplein: de groepsapp! Een goede trainer maakt dus het verschil.

Het visitekaartje van de sportvereniging

Jeugdleden en ouders maken bij een sportvereniging als eerste contact met de trainer. De wijze waarop zij of hij zich presenteert, traint en coacht, zegt wat over de sfeer, kwaliteit en professionaliteit van die sportvereniging.

Het DNA

Al schrijvend kom ik nu tot de ontdekking dat het vroeg en goed gekozen hulpje, opgeleid en begeleid als assistent, die op 17-jarige leeftijd jeugdtrainer wordt, het DNA uitdraagt van zijn of haar sportvereniging. Daar kan geen ledenwervingsactie of marketingstrategie tegenop.
Dus: Investeer in de eigen opleiding!

Met het bovenstaande is de immateriële erfgoed status van de sportvereniging nog maar weer een keer bevestigt.