OVER DE ONTMOETING TUSSEN SPORT EN ONDERWIJS

Op een mooie dag liep het Toverstafje langs het schoolplein van de basisschool de Springplank. Het schoolplein was leeg, bijna leeg, want op een bankje in de stralende zon zag hij iemand, een beetje in elkaar gedoken, zitten. “Wat zit je daar zo sip alleen, wat is er met je en wie ben je”, sprak het Toverstafje. Verschrikt keek de eenling op. “Uhhhhhh, wat ….. oooh ik ben het DuizendDingendoekje van deze school”. “DuizendDingendoekje …? Vroeg Toverstafje verbaasd…, wat doet een DuizendDingendoekje (DDD) zoal en waarom hier op het schoolplein”.

“Ach, je kan mij beter vragen wat ik niet doe…. voor allerlei maatschappelijke problemen groeit jaarlijks de vraag aan onze school om bij te dragen aan een oplossing. Of het nu gaat om normen en waarden, respect, integratie, radicalisering, obesitas/gezonde voeding, en bewegen, wij van het onderwijs mogen het regelen.

“Hey, dat herken ik”, riep Toverstafje uit. “Ik ben het Toverstafje van de Sport. Aan mij wordt toverkracht toegekend omdat de sport ervoor kan zorgen dat mensen gezonder zijn, kinderen zich motorisch goed kunnen ontwikkelen, respectvol met elkaar omgaan, huiswerkbegeleiding, eenzaamheid bij ouderen tegengaan, etc.”

En opeens zag Toverstafje het DDD opveren: “Maar……, maar dan ben jij Toverstafje mijn redder”. “Hoe dat zo,” vroeg het Toverstafje.
“Nou dat zit zo: Het onderwijs moet naast al die andere taken die ik je net noemde, binnenkort ook nog eens drie uur gymles per week gaan geven. Dat moet omdat daardoor de leerprestaties van de leerlingen beter worden en dat zij sportiever en gezonder worden.
Dus dacht ik…… Toverstafje… .”
“Ik denk dat ik jou begrijp DDD: Sport is mijn core business, daar heb ik geen toverkracht voor nodig. En eerlijk gezegd komt het mij wel heel goed uit. Ik heb namelijk een plan om het technisch kader bij sportverenigingen te professionaliseren waardoor ik trainers een ‘gewone’ betaalde baan kan aanbieden.”

Blij en gelukkig vlogen DDD en het Toverstafje in elkaars armen!