door: Jan Raateland

Met grote verbazing las ik onlangs de volgende tekst: ‘De sportsector is de afgelopen decennia sterk gegroeid en veranderd. Het van- en voor ledenverenigingsmodel is niet langer dominant in Nederland.’ Deze zin staat in een samenvatting van een ‘strategisch plan voor onderzoek en innovatie’ naar de betaalbaarheid van de sport van de nationale subsidiefabriek, ZonMw. Met deze bewering wordt onze nationale sportinfrastructuur van 24.000 sportverenigingen, vijf miljoen sporters en één miljoen vrijwilligers volgens mij volkomen onjuist en onterecht in de schaduw gezet. Volgens de auteurs van dit plan zijn het de ondernemende sportaanbieders, die ‘in de afgelopen decennia een fors aandeel in de sportmarkt hebben veroverd’.